Cyklopúť Zvolen-Kraków: osemnásť hodinová, hmlistá, nekonečná...

Autor: Dominik Mellen | 12.5.2014 o 17:30 | (upravené 18.11.2015 o 23:05) Karma článku: 10,61 | Prečítané:  1995x

Ja, bicykel, čarovná metropola malopoľského vojvodstva a predlhých 444 kilometrov v sedle vtesnaných do jediného dňa. Až 93% z naplánovanej trasy bolo novinkou aj pre mňa, ja som pripravený, bicykel tiež, idem na to!!! :)

S myšlienkou navštíviť Krakov som sa pohrával už nejaký ten týždeň. Pred mesiacom sme sa spoločne s bratom smiali: "Ako tam pôjdeš?" a ja som mu len zo žartu odpovedal: "Však normálne, do google maps si zadám počiatočný bod Zvolen, cieľový Krakov, zavriem oči a náhodne potiahnem myškou." Pousmiali sme sa nad tým, ktovie, kadiaľ by ma to vlastne poslalo :) Nakoniec som sa rozhodol pre novohradsko-gemersko-spišskú kombináciu regiónov.

Ako iste mnohí z vás vedia, prejsť dobšinský kopec je síce frajerina :), ja radšej frajera strúhať nebudem, budem teda stúpať na východnejšie položené sedlo Súľová vedúce do obce Hnilec. Trasa je už naplánovaná, skratky niet :)

Zvolen, Detva, Kriváň, Mýtna, Lučenec, Rimavská Sobota, Tornaľa, Rožňava, Hnilec, Spišská Nová Ves, Kežmarok, Stará Ľubovňa, hraničný prechod Mníšek nad Popradom, Nowy Sacz, Brzesko, Kraków

Zvolen -> Kraków - Strava

Štvrtok, 8.5.2014, sviatočný Deň víťazstva nad fašizmom strávim obsiahlymi prípravami a oddychom.

23:13 - Svoju dlhočiznú etapu zahajujem vo Zvolene prvým šliapnutím po zuby ozbrojený reflexnými prvkami a svetlami. Úvodné kilometre idú napriek tme ako po masle. Som príjemne zaskočený, hlavná dopravná tepna smer Košice zíva prázdnotou, predsa len, je hlboká noc.

Kúsok za Rimavskou Sobotou mám krátku prestávku, v podstate nemám pojem o čase a tak rozsvietim displej na mobile, je 2:23. Pred obcou Bátka ma čaká nepríjemné prekvapenie v podobe hmly. Snažím sa absolútne koncentrovať, každé auto, kamión je dvojnásobné potenciálne nebezpečenstvo oproti bicyklovaniu počas dňa. Týmito úsekmi trielim prvý krát, terén je jemne zvlnený, sú tu kratučké stúpania a následné zjazdy. Veru, ísť 50 km/h rýchlosťou po tme, v obrovskej hmle je nebezpečné, zrazu mi nie je všetko jedno, ruky mám na brzdách a snažím sa držať si stredovú čiaru. Možno vám to vyznie šialene, ale držať sa bočnej čiary by momentálne bolo oveľa nebezpečnejšie. Ja som však večný optimista a netrpezlivo očakávam ranné brieždenie. V Plešivci sa rozvidnieva, hmla ma však bude sprevádzať takmer polovicou celej štreky.

Cesta do neznáma

Dámy a páni, toto je moje "GPS" priamo na riaditkách :)

Pri kaštieli Betliar som zhruba o pol šiestej ráno, slušné :)

Čaká na mňa prvé naozajstné stúpanie, na moje prekvapenie nie je strmé, s plným batohom to však dá zabrať.

Ak som spomínal v poslednom článku niečo o krásnom ráne, dnešné si s tým minulým môže ruky podať. Lúče slnka úchvatne prenikajú cez koruny stromov, som v raji a to takmer doslova, Slovenský raj je odtiaľto čo by kameňom dohodil.

Sedlo Súľová, prechod okresov Spišská Nová Ves/Rožňava

obec Hnilec obklopená nádhernou prírodou

Spiš mám ako na dlani, avšak už teraz vidím, že celá Spišská kotlina je opäť ponorená do hmly, čochvíľa budem v tomto mlieku aj ja.

Na chvíľu na mňa vykukne aj Lomnický štít

Spišská Nová Ves, na tachometri je napriek pol deviatej ráno už cez dvesto kilometrov. Netrpezlivo čakám, kedy hmla vystúpi a umožní mi nádherné výhľady na Vysoké Tatry.

Gerlachovský štít

Vysoké Tatry, v strede Slavkovský štít

Obec Vrbov a Kráľova hoľa

V Starej Ľubovni vystúpam až ku hradu, kde sa aj naobedujem, práve nie je na oblohe takmer ani mráčika. O necelú trištvrte hodinu sa nestíham diviť, ani som si to nevšimol, kompletne sa však zatiahlo, snáď nezmoknem.

Slovensko-poľský hraničný prechod Mníšek nad Popradom-Piwniczna

Hneď za hranicami ma úplne celého vytrasie takmer kilometrový úsek mačacích hláv, to ešte ani len nešípim, že sa nejedná o posledný. Po kratučkom zjazde do Gminy Rytro vo veľkej rýchlosti vletím na ďalší pavé úsek, šuup, náhle sa mi uvoľní zadné svetlo, našťastie nič iné :)

Náročný kopec už na mňa nečíha, ale asi by som ho s radosťou vymenil za v tejto poľskej oblasti typické prehupy, v malopoľskom vojvodstve sú snáď aspoň pre mňa známejšie, ako samotné legendárne krówki. :)

Z Brzeska to mám už "len" päťdesiat kilometrov, no cesta štýlom hore-dolu minimálne dvadsaťkrát mi systematicky, pomaly, ale isto odoberá sily. Pri každom miernom kopčeku si vravím: "Tak za týmto už uvidím Krakov" - poviem si to mnohokrát, uvidieť metropolu na dosah by bolo na nezaplatenie.

18:30 vchádzam do Krakova, je samozrejmosťou, že v takomto veľkomeste premávka hustne, pribúda aj veľa semafórov. Svižne pedálujem autami zaplnenými ulicami, je to nepopísateľný pocit.

Kraków - kráľovské mesto s centrom mesta zapísaným v zozname kultúrneho dedičstva UNESCO s množstvom gotických, barokových, ale aj renesančných pamiatok. Mám to namierené priamo do srdca mesta, na Hlavné námestie (Rynek Główny), kde sa vypína Mariánska bazilika (Bazylika Mariacka)

Opäť pri, aj pod bicyklom :)

Wawelský hrad (Zamek Królewski na Wawelu)

Zaslúžená odmena :)

Sanktuárium Božieho milosrdenstva v časti Łagiewniki (Sanktuarium Bożego Miłosierdzie)

Práve sanktuárium pomenované po svätom Jánovi Pavlovi II. sa stalo miestom môjho ubytovania. Nasledujúci deň, v sobotu 10. mája sa tu konala púť, svätá omša, ktorej som bol účastníkom už aj s mojimi rodičmi, ktorí zabezpečili môj odvoz domov.

Ani zďaleka som nebol jediný, kto si to sem namieril na bicykli, porozprával som sa aj s chalanmi, ktorí sem doputovali z rôznych kútov Slovenska, ich strediskom je však Ludrová a pod názvom Don Bosco Tour podobným spôsobom bicyklujú do najrôznejších pútnických kútov Európy :)

Aj v slnečnú sobotu sme sa poobede spoločne s rodičmi vybrali do centra mesta, odtiaľ už smer Zvolen. Cesta naspäť bola,... kratšia :)

Floriańska ulica

Gotický interiér Mariánskej bazilky na Hlavnom námestí

Kraków Główny/Galeria Krakowskia

Tak ktoré bude nasledovať? :)

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za prešetrenie kauzy nehlasoval nikto zo Smeru.